Skip to content

Dverger på kjempers skuldre

mars 14, 2014

Fra kristendommens idéhistorie

Dverger på kjempers skuldre

Ny bok fra Karl Gervin

FØR AVREISE

(første kapittel)

Vi vil snart bryte opp, for å ta fatt på vår lange ferd gjennom ytre rom og indre landskaper. Vi skal gå opp veiene til en religion som er rastløs, og iblant har tumlet med overraskende spørsmål. Det er et stort mangfold i dens grunnstemning.

Vi vil se på den fruktbare spenningen mellom troen og dens omverden. Vi skal dvele ved severdigheter og veiskiller. Samtidig venter skoger der det er lett å gå seg vill, og fjellbestigninger som krever standhaftighet. Belønningene vil være mange.

Bernard fra Chartres sier vi underveis er som dverger på kjempers skuldre: “Slik kan vi se mer enn dem og ting på lengre avstand, ikke fordi vårt syn er skarpere eller vår fysikk bedre, men fordi vi løftes høyt og bæres av dem.”

I dag bryr mange seg lite om kirkens idéhistorie. Men streiftoget vi legger ut på i denne boken vil vise at når troen i våre dager utfordres fra alle kanter, er få problemstillinger nye.

Vi bør reise lett, for det venter tallrike inntrykk underveis. Bli ikke forbauset om iakttagelser og svar kommer tidlig på vår reise heller enn mot slutten. Himmelens port er mange steder.

Boken kan kjøpes hos Pax Forlag.

Innhold

FØR AVREISE 6

DEN RASTLØSE ANTIKKEN 7

Vi starter vår vandring på en liten åsrygg helt i utkanten av den dannede verden. Her blir vi vitner til en oppsiktsvekkende programtale som skal inspirere og forurolige til alle tider siden. 12

Vi fortsetter vår reise sammen med en sint ung mann på vei gjennom ødemarken for å rydde opp i religiøs uforstand, og blir vitner til en epokegjørende opplevelse. Etterpå uttrykker Paulus seg nokså forskjellig fra sin Herre. 17

På sin vei ut i verden må kristendommen slåss i mange retninger. Vi gjør vårt første besøk i Afrika, og tar turen til Alexandria. Her bygger Clemens bro mellom tro og tenkning i det mest omfangsrike forfatterskapet i kristenheten til nå. 22

Også verdt å stanse ved: Thekla, Lydia, Føbe, Olympia, Julia, Perpetua, Egeria og de andre. 27

Vi er tilbake i Alexandria når kristendommen trues fra mange kanter. Origenes holder likevel fast på at tro dreier seg om håp under Guds kjærlige ledelse. Beundrere i ettertiden mener én side Origenes er mer verd enn ti av Augustin, som vi skal møte senere. 30

Biskop Athanasius av Alexandria har lagt seg ut med keiseren, og vi finner ham i eksil langt oppe i Gallia. Han bruker årene på denne utposten til å skrive om det som skiller kristendom fra andre religioner. 35

Også verdt å stanse ved: Bønn – å være sammen med Herren 40

Vi må til Hippo for å treffe byens biskop, som har levd nesten hele livet innen ti mil fra sitt fødested, men preger mye teologi siden. Han dør mens byen beleires av vandalene i 430, og han så å si ser antikken gå under for sine øyne. 43

Det er ikke godt å vite hvor vi finner Dionysios, som har valgt et pseudonym for å komme med i det gode selskap. Han spiller på at han møtte Paulus på Areopagos, men forfatteren lever fire hundre år senere og fanger opp hovedpoeng i teologien nå ved slutten av antikken. 47

Vi oppsøker Benedikt, som med mye erfaring drar til Monte Cassino for å grunnlegge et av kontinentets viktigste klostre. Han gir det et reglement som skal bli brukt i mange land og riker, og skaffe ham tilnavnet Europas far. 52

Også verdt å stanse ved : Kvinner i klosterlivet 57

MENNESKET SOM PILEGRIM: MIDDELALDEREN 60

Vi har en anstrengende etappe foran oss, ut til de forblåste øyene mot storhavet i vest. Kelternes tro er annerledes enn den vi har møtt hittil, med en jordnær spiritualitet og vakre formuleringer. Mye vil utvikle seg annerledes, om ikke Patrick og Bridgit og de andre blir skjøvet til side. 65

Med invasjonen av England, islams fremrykning og striden mellom kirke og stat som bakteppe, skal vi til et kloster i Normandie. Vi treffer Anselm, som senere blir erkebiskop av Canterbury, mens han fortsatt har tid til å skrive om hva man bør tro og hva man kan vite. 70

Vi skal til Burgund, som blomstrer midt i Europa. Det hellige land er truet av islam, og det er krise i klostervesenet. Bernard av Clairvaux vil gjøre noe med begge deler, men viser seg også som en stor predikant og mystiker. 75

Viktige tenkere på 1200-tallet tilhører fremdeles klosterordnene, men nå finner vi dem i storbyene. Vi treffer fransiskaneren Bonaventura som skriver om sjelens reise til Gud på førti små sider, mens dominikaneren Thomas trenger mange flere for å oppsummere kristen tro. 80

Vi drar til Konstantinopel for å oppdatere oss når det gjelder utviklingen i Østkirken. Mye vann har strømmet gjennom Bosporusstredet siden sist vi var på de kanter, men de lærde forsikrer oss om at i teologien er det intet nytt. 85

En åttebarnsmor opplever Svartedauden og Hundreårskrigen. Hun stifter middelalderens eneste skandinaviske klosterorden og dikterer det første nordeuropeiske verk som oversettes til nesten alle kontinentets språk: Vi drar til Sverige, men følger også Birgitta ut i verden. 89

Også verdt å stanse ved: Lectio divina – oppbyggelig lesning 94

Vi avslutter reisen gjennom middelalderen i et kloster i Nederlandene. Her skriver Thomas à Kempis den lille boken som etter Bibelen kanskje er mest lest i kristenheten. Når han forteller om å følge Kristus, vet han at dette ikke tiltrekker alle. 97

RENESSANSE OG REFORMASJON: FORNYELSE OG BRUDD 102

Neste etappe fører oss over store deler av kontinentet, siden Nicolaus Cusanus står midt i tidens begivenheter. Han bygger bro fra middelalderen til moderne tenkning – og mellom religionene, som han mener kan lære atskillig av hverandre. 107

I hælene på renessansen kommer reformasjonen. Vi farter litt rundt for å holde tritt med Erasmus fra Rotterdam, og vi finner Martin Luther i den provinsielle universitetsbyen Wittenberg. De har helt ulike syn på menneskenes muligheter i religiøs sammenheng. 112

Også verdt å stanse ved: Minnet om de hellige 117

Vi skal oppsøke den hellige Teresa av Avila, som er den første kvinnen som utnevnes til kirkelærer. Hun ber Herren la henne slippe å bli nonne, men hun går likevel i kloster – besluttsomt og tilfreds – parallelt med reformasjonsbegivenhetene i 1535. 120

Også verdt å stanse ved: Reformasjonen i Norge – annerledes enn alle andre steder 125

BAROKKEN: FORVIRRET OG BESVÆRLIG? 128

Francois de Sales befinner seg i en liten småby høyt oppe i franske Savoien. Han vil ikke være original, men sette sammen teologiens blomster på en ny måte, slik at både menn og kvinner kan få glede av dem, og med systematiske grep forberede seg til det evige liv. 133

Vi skal nesten til polarsirkelen og Petter Dass på Helgeland. Han blir elsket for skildringer av barsk natur og den mangfoldige hjord som er ham betrodd. Med stor iver og poetiske gaver passer han på at den holder seg til katekismefromhetens smale vei. 138

Også verdt å stanse ved: Requiem – bønn for de døde 143

I Frankrike møter vi Blaise Pascal som blir en av troens store forsvarere. Han mener religion er fornuftig, men bryter med den tradisjonen som sier at Gud kan nås med forstanden: Tro gripes gjennom hjertet. 146

Også verdt å stanse ved: Jansenisme, pietisme og metodisme 151

DE SKAPTE TINGS ORDEN OG SAMMENHENG: OPPLYSNINGSTIDEN 154

Opplysningstidens tenkning er sammenlignet med en fjellbestigning, som blir mer utfordrende etter hvert. Vi nøyer oss med å dra til foten av Jurafjellene, der Voltaire og Rousseau på hver sin side av Genfersjøen har forskjellige oppfatninger om mange ting. 159

Også verdt å stanse ved: Det ondes problem 164

FØLELSE ER ALT: ROMANTIKKEN 167

I Berlin skaper Friedrich Schleiermacher begeistring med sine taler “til de dannede blant forakterne”. Inspirert av romantikerne mener kapellanen at religion starter med å betrakte universet, og at det er fullt mulig for et moderne menneske å være religiøst. 171

MANGFOLDET SETTER INN PÅ 1800-TALLET 177

Vi følger anglikaneren John Henry Newman på hans trosreise og ser på hvorfor han blir katolikk. Han knytter sammen mange av dem vi har møtt underveis, men deler også århundrets tro på utvikling og fremskritt. 182

I lille København er det to som nå påkaller oppmerksomhet: Nicolai Grundtvig og Søren Kierkegaard er begge lutherske teologer. Likevel har de svært forskjellig syn på hva tro egentlig er, og derfor ganske ulik agenda. 186

Også verdt å stanse ved: Maria – fylt av nåde 191

1900-TALLET: ÅRHUNDRET UTEN OVERSKRIFT 194

Vi avlegger et besøk hos en av vår Herres egne sekretærer. Sigrid Undset fanger trofast opp sentrale sannheter i kristendommens brede tradisjon, men hun har få illusjoner om kirkens historie. 199

Det er forståelig om vi nøler før vi går løs på Karl Barths troslære – tretten tykke bøker med innflytelse uten sidestykke i dette århundret. Han er likevel ikke så vanskelig å følge når han lar teologien starte forfra for å gi den et nytt grunnlag. 204

I Paris finner vi den ortodokse teologen Alexander Schmemann, som mener kirken står midt i en krise. Han vil vise hvordan svaret på sekulariseringen ikke er modernisering og tilpasning, men å gjenoppdage hva gudstjeneste egentlig er. 209

Mystikeren Edith Stein studerer hos en av tidens store filosofer, går i kloster, og blir henrettet i et gasskammer. Vi møter dessuten Simone Weil som også nærmer seg kristendommen langsomt og reflektert, men ikke lar seg døpe. 214

Vi avslutter reisen i Roma, der Benedikt 16. har trukket seg tilbake. Massemediene mener paven forlater en kirke med store utfordringer. De forteller ikke så ofte om et spennende forfatterskap, som med røtter i kirkens historie gir føringer ut av krisen i mange trossamfunn. 219

TAKK 224

KILDER TIL ILLUSTRASJONENE 225

STIKKORDREGISTER 226

INNRYKKEDE SITATER 230

FORSLAG TIL DEM SOM VIL LESE VIDERE PÅ EGENHÅND 237

Advertisements
No comments yet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: